مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

ابتلا به ويروس كرونا و شیردهی

  • ويروس كرونا و شيردهي

    دوران باردارى و شيردهى همواره براى بسيارى از زوج هاى جوان و مادرانى كه تازه صاحب فرزند شده اند، به خودى خود دورانى پر استرس و نگرانى است. به طورى كه افراد در اين برهه از زمان دائماً نسبت به مسائل گوناگون احساس نگرانى مى كنند و به فكر حفظ سلامتى كودك خود هستند. اما اخيراً با شيوع ويروس كرونا اين نگرانى ها دوچندان و باعث سردرگمى مادران شده است.
    بر اين اساس شیوع ويروس کرونا در روزهاى اخير سؤالات و ابهامات زيادى را براى بسیاری از والدین ايجاد كرده و موجبات نگرانى آنها را فراهم آورده است. يكى از اين نگرانى ها اين است كه آیا در صورت داشتن ويروس كرونا می توانند به فرزند خود شیر دهند يا خير.
    در ابتدا لازم به ذكر است كه ويروس كرونا نوعى ويروس جديد از خانواده كرونا ويروس ها است كه سيستم تنفسى بدن و ريه ها را به شدت تحت تاثير قرار داده و از اين طريق بدن شخص بيمار را ضعيف مى كند تا جايى كه نفس كشيدن براى فرد بيمار بدون كمك دستگاه اكسيژن غير ممكن شده و در صورت پايين بودن سطح سيستم ايمنى بدن مى تواند منجر به مرگ شود.
    لازم به ذكر است كه هنوز اطلاعات موجود در مورد نحوه انتشار این ویروس كرونا جدید بسيار محدود است، بنابراین کارشناسان و محققان هنوز در رابطه با تمامى ابهامات و سوالات در خصوص چگونگى اين ويروس در حال تحقيق و پژوهش هستند.
    على رغم اين مسئله مى توان گفت كه در صورت مبتلا بودن مادر به ويروس كرونا احتمالا اين ويروس از طريق شيردهي به نوزاد منتقل نمى شود و تا زمانى كه اقدامات احتياطى و نكات بهداشتى رعايت شود شيردهي در اين دوران بى خطر است. البته لازم به ذكر است كه چنانچه پيشتر نيز ذكر شد به طور قطع نمى توان اين موضوع را تاييد كرد اما تاكنون گزارشى مبنى بر انتقال ويروس از طريق شير مادر نيز داده نشده است.
    علاوه بر اين شير مادر داراى خواصى است كه به تقويت عملكرد سيستم ايمنى كودك كمك مى كند و مى تواند مقاومت بدن كودك را در برابر بيمارى هاى مختلف از جمله ويروس كرونا بالا ببرد و در واقع مفيد باشد.
    محمدی 1 1

    نحوه انتقال ويروس كرونا و رعايت نكات بهداشتى به هنگام شيردهى

    نكته قابل توجه اين است كه ويروس كرونا به طور عمده از طریق قطرات تنفسی موجود در هوا ساطع می شود و هنگامى که فرد آلوده سرفه یا عطسه می کند اين ويروس مى تواند در هوا پخش شود. بنابراین مادران مبتلا به ويروس كرونا باید اقدامات بهداشتى و مراقبتى لازم را برای محافظت از فرزند خود در برابر اين ویروس و اين برهه زمانى انجام دهند. این نكات شامل موارد زير است؛
    – شستن دست ها قبل از لمس کردن کودک
    – استفاده از ماسک صورت در حین شیردهی
    – كمك گرفتن از شخصى ديگر جهت كمك به انجام ساير وظايف مراقبتى كودك (جهت به حداقل رساندن خطرات قرار گرفتن كودك در برابر ويروس)
    – اقامت مادر در يك اتاق جداگانه به فاصله ٦ مترى از ديگران و خوددارى از اشتراك وسايل آشپزخانه، حوله و … با ديگران
    – محدود كردن ارتباط با افرادى كه با آنها زندگى مى كنيد به مدت ١٤ روز
    همچنين مى توان جهت به حداقل رساندن خطرات ناشى از تماس مادر با كودك از پمپ سینه برای خارج كردن شير از سينه مادر استفاده كرد تا انجام شيردهى توسط فرد ديگرى كه مريض نيست و سالم است، صورت گيرد. اما در صورت استفاده از اين پمپ لازم است كه بعد از هر بار استفاده به خوبى شست و شو و تميز شود، چرا كه اين ويروس قادر است تا چندين ساعت روى سطوح مختلف زنده بماند و منتقل شود.
    دکتر سوسن میرزامحمدی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی می باشند و به ارائه انواع خدمات پزشکی به بانوان می پردازند. شما می توانید برای برقراری ارتباط با ایشان و تعیین وقت به پیج اینستاگرام دکتر مراجعه نموده و یا با شماره 09193672553 تماس حاصل فرمایید.

    نتيجه گيرى

    على رغم اينكه تا به حال هيچگونه گزارشى مبنى بر مبتلا شدن نوزادان از طريق شير مادر وجود نداشته است اما به هر روى رعايت نكات بهداشتى به هنگام انجام اين كار بسيار ضرورى و لازم است. چراكه بايد توجه داشت كه اگرچه اين ويروس در شير مادر وجود ندارد اما مى تواند از طريق ساير راه ها منتقل شود. مانند بوسيدن و لمس كودك، آلوده بودن پستان و دستان مادر و يا از طريق تنفس و عطسه و سرفه مادر.
    همچنین توصیه می شود در خصوص مشاهده هرگونه علائمی مراقبان بهداشتی و پزشک متخصص خود را در جریان بگذارید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    برچسب ها:
    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    0 دیدگاه
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با پزشک