مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

خارش بعد از لابیاپلاستی؛ علت و نحوه درمان

  • خارش بعد از لابیاپلاستی یکی از عوارض متداول است که برخی از افراد پس از این جراحی تجربه می‌کنند. این احساس معمولاً در دوره اولیه پس از جراحی ظاهر می‌شود و ممکن است برای برخی روز‌ها یا حتی هفته‌ها ادامه داشته باشد.

     در این مقاله، علت و نحوه مدیریت خارش پس از لابیاپلاستی را بررسی خواهیم کرد تا به افرادی که این تجربه را دارند، راهنمایی کاملی را ارائه کنیم.

    خارش پس از لابیلاستی

    علت خارش بعد از لابیاپلاستی چیست؟

    علت خارش بعد از لابیاپلاستی معمولاً به دلیل فرآیند التیام و ترمیم بافت‌های ناحیه تحتانی است. در طی لابیاپلاستی، تغییراتی در ساختار و شکل لب‌های بیرونی و داخلی ناحیه تحتانی انجام می‌شود.

    این تغییرات ممکن است باعث تحریک و حساسیت بیشتر این منطقه شود که در نتیجه، خارش بوجود می‌آید. همچنین، استفاده از دارو‌های درمانی و یا حتی تغییرات در بهداشت این ناحیه نیز ممکن است بر خارش تاثیر بگذارد.

    خارش بیش از حد پس از لابیاپلاستی نیز ممکن است به واکنش آلرژیک به دارو‌های تجویز شده مرتبط باشد.

    علت خارش بعد از لابیاپلاستی

    در زیر به تعدادی از علل خارش بعد از لابیاپلاستی اشاره می‌کنیم:

    ✔️ عفونت

    عفونت می‌تواند یکی از دلایل خارش بعد از لابیاپلاستی باشد. در طی عمل جراحی لابیاپلاستی، تغییراتی در ناحیه تحتانی اعمال می‌شود که ممکن است باعث بروز عفونت شوند. عفونت‌ها ممکن است به صورت واضح یا به صورت نهفته (بدون نشانه‌های ظاهری) رخ دهند و باعث ایجاد خارش و تحریک در ناحیه جراحی شده شوند.

    ✔️ بهبود زخم

    ترمیم زخم می‌تواند یکی از دلایل خارش بعد از لابیاپلاستی باشد. در طول جراحی لابیاپلاستی، زخم‌های جدید در نواحی جراحی شده ایجاد می‌شوند و فرآیند التیام این زخم‌ها ممکن است به خارش منجر شود. هنگامی که بافت‌ها تخریب می‌شوند و سپس دوباره ترمیم می‌شوند، این فرآیند ممکن است تحریک و حساسیت در ناحیه جراحی را افزایش دهد و خارش ایجاد کند.

    ✔️ فعالیت جنسی

    بعد از جراحی، شروع فعالیت جنسی ممکن است به دلیل حساسیت افزایش یابد و خارش ایجاد شود. این خارش ممکن است ناشی از اصطکاک، فشار یا تحریک بیشتر در طول فعالیت جنسی باشد.

    بیشتر بخوانید: لابیاپلاستی با لیزر

    خارش بعد از لابیاپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

    خارش بعد از لابیاپلاستی یک عارضه جانبی شایع در طول یک تا دو هفته اولیه بهبودی است؛ زیرا برش‌ها بهبود می‌یابند و بافت جدیدی برای زخم‌ها تشکیل می‌شود.

    مدت زمان خارش پس از لابیاپلاستی متفاوت بر اساس ویژگی‌های هر بیمار و نحوه تجربه آن‌ها از جراحی است. در اکثر موارد، خارش در طی دوره بهبود و التیام پس از لابیاپلاستی ظاهر می‌شود و ممکن است تا چند هفته ادامه داشته باشد. با این حال، باید توجه داشت که هر فرد به صورت متفاوتی به جراحی و پروسه التیام واکنش نشان می‌دهد.

    با این حال، اکثر بیماران در پایان هفته اول متوجه کاهش قابل توجه خارش می‌شوند و به طور کلی پس از یک هفته شروع به بهبود می‌کند.

    بیشتر بخوانید: هزینه عمل لابیاپلاستی

    بهترین راه درمان خارش بعد از لابیاپلاستی چیست؟

    برای کنترل خارش پس از لابیاپلاستی می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

    درمان خارش بعد از لابیاپلاستی

    1. محل جراحی را تمیز نگه دارید و طبق دستور جراح از پانسمان تازه و استریل استفاده کنید.

    2. برای تسکین احساس خارش در ناحیه تناسلی از کمپرس خنک استفاده کنید.

    3. در صورت تایید جراح، مصرف یک داروی آنتی هیستامین خوراکی را در نظر بگیرید.

    4. برای تقویت گردش خون و کاهش تورم به فعالیت بدنی سبک بپردازید.

    5. هنگام خواب یک بالش زیر باسن قرار دهید تا التهاب و تورم کاهش یابد.

    ◀️ اگر خارش غیر قابل تحمل شد یا بهبود نیافت، مهم است که با جراح مشورت کنید، زیرا می‌تواند نشان دهنده عفونت یا واکنش آلرژیک به دارو باشد.

    بیشتر بخوانید: بهترین دکتر لابیاپلاستی

    آیا خارش بعد از لابیاپلاستی نشانه‌ای از عفونت است؟

    در حالی که خارش بخشی طبیعی از بهبودی است، خارش بیش از حد یا مداوم می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد، مانند عفونت قارچی یا باکتریایی و یا واکنش آلرژیک به دارو. مهم است که خارش بعد از لابیا  را تحت نظر داشته باشید و در صورت غیرقابل تحمل شدن یا بهبود نیافتن با جراح مشورت کنید.

    چه مواد غذایی می‌توانند به بهبود خارش بعد از لابیاپلاستی کمک کنند؟ 

    برخی از افراد با روش های طبیعی مانند استفاده از ژل آلوئه ورا یا چای بابونه، خارش را تسکین می دهند. لازم است قبل از استفاده از هر گونه درمان طبیعی برای اطمینان از ایمن بودن آنها با جراح خود مشورت کنید.

     علاوه بر این، اگر جراح به بیمار اجازه دهد، بهتر است به مصرف مکمل‌های آرنیکا و بروملین ادامه دهید، زیرا ممکن است به کاهش تورم و خارش کمک کنند.

    نتیجه‌گیری

    خارش بعد از لابیاپلاستی یکی از علائم متداول است که بسیاری از افراد تجربه می‌کنند. این خارش معمولاً به دلیل تحریک پوست و تغییرات جراحی در ناحیه لابیا ایجاد می‌شود. این مشکل ممکن است در دوره‌های مختلف پس از عمل ظاهر شود، اما بیشتر در دوره‌های اولیه پس از جراحی مشاهده می‌شود و با گذر زمان کاهش می‌یابد. در صورت شدید شدن خارش حتماً به پزشک مراجعه کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    برچسب ها:
    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    1 دیدگاه
    1. هاله محمدی

      سلام خداقوت. چند روز نباید بشینم روی صندلی؟ یا رانندگی کنم؟

      پاسخ
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با پزشک