درمان تنبلی تخمدان

• درمان تنبلی تخمدان چیست؟ درمان تنبلی تخمدان با شیوه های مختلفی انجام می شود که در ادامه به آن می پردازیم. تنبلی تخمدان یک مشکل هورمونی است که در سال های باروری خانم ها اتفاق می افتد. اگر مشکل تنبلی تخمدان دارید، ممکن است اغلب پریود نشوید. یا ممکن است پریودهایی داشته باشید که چند روز طول بکشد. همچنین ممکن است هورمونی به نام آندروژن در بدن شما بیش از حد باشد. در تنبلی تخمدان، کیسه های کوچکی از مایع در امتداد لبه بیرونی تخمدان ایجاد می شود که به آنها کیست ها می گویند. کیست های کوچک پر از مایع حاوی تخمک های نابالغ هستند، که فولیکول ها نام دارند. فولیکول ها نمی توانند به طور منظم تخمک ها را آزاد کنند.علت تنبلی تخمدان ناشناخته است. تشخیص و درمان به موقع همراه با کاهش وزن ممکن است خطر عوارض طولانی مدت مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد.

علائم تنبلی تخمدان

علائم تنبلی تخمدان اغلب از اولین دوره قاعدگی شروع می شود. گاهی اوقات علائم بعد از مدتی پریود شدن شما ظاهر می شود. علائم در هر فرد متفاوت است. تشخیص تنبلی تخمدان زمانی انجام می شود که حداقل دو مورد از این موارد را داشته باشید:

علائم تنبلی تخمدان

پریودهای نامنظم : داشتن دوره های قاعدگی کم یا داشتن دوره های غیر منظم از علائم رایج PCOS هستند. همینطور قاعدگی هایی که چند روز یا بیشتر از معمول یک پریود طول می کشد. برای مثال، ممکن است کمتر از 9 دوره در سال قاعدگی داشته باشید  و این دوره ها ممکن است با فاصله بیش از 35 روز رخ دهند، ممکن است برای باردار شدن مشکل داشته باشید.

آندروژن بیش از حد: سطوح بالای هورمون آندروژن ممکن است منجر به موهای زائد صورت و بدن شود. به این حالت هیرسوتیسم می گویند. گاهی اوقات، آکنه شدید و طاسی با الگوی مردانه نیز ممکن است رخ دهد.

تخمدان پلی کیستیک: تخمدان شما ممکن است بزرگتر باشد. بسیاری از فولیکول های حاوی تخمک های نابالغ ممکن است در اطراف لبه تخمدان ایجاد شوند. تخمدان ها ممکن است آنطور که باید کار نکنند. علائم و نشانه های PCOS معمولاً در افراد چاق شدیدتر است.

علل تنبلی تخمدان

علت دقیق تنبلی تخمدان مشخص نیست. عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

مقاومت به انسولین: انسولین هورمونی است که پانکراس می سازد. این به سلول ها اجازه می دهد تا از قند، منبع انرژی اولیه بدن شما استفاده کنند. اگر سلول ها نسبت به عملکرد انسولین مقاوم شوند، سطح قند خون می تواند افزایش یابد که این می تواند باعث شود بدن شما انسولین بیشتری بسازد تا سطح قند خون را پایین بیاورد.

انسولین بیش از حد ممکن است باعث شود بدن شما مقدار زیادی از هورمون مردانه آندروژن را بسازد. ممکن است با تخمک گذاری مشکل داشته باشید، فرآیندی که در آن تخمک ها از تخمدان آزاد می شوند.

یکی از نشانه های مقاومت به انسولین، لکه های تیره و مخملی پوست در قسمت پایین گردن، زیر بغل، کشاله ران یا زیر سینه ها است. اشتهای بیشتر و افزایش وزن ممکن است از دیگر علائم باشد.

التهاب با درجه پایین: گلبول های سفید در پاسخ به عفونت یا آسیب موادی را می سازند. به این پاسخ التهاب با درجه پایین می گویند. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به تنبلی تخمدان دارای نوعی التهاب طولانی‌مدت و با درجه پایین هستند که باعث تولید آندروژن در تخمدان‌های پلی کیستیک می‌شود و این می تواند منجر به مشکلات قلبی و عروقی شود.

وراثت: تحقیقات نشان می دهد که ژن های خاصی ممکن است با PCOS مرتبط باشند. داشتن سابقه خانوادگی ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

آندروژن اضافی: تخمدان ها ممکن است سطوح بالایی از آندروژن تولید کنند. داشتن آندروژن بیش از حد در تخمک گذاری اختلال ایجاد می کند. این بدان معنی است که تخمک ها به طور منظم رشد نمی کنند و از فولیکول هایی که در آن رشد می کنند آزاد نمی شوند. آندروژن اضافی همچنین می تواند منجر به هیرسوتیسم و آکنه شود.

عوارض تنبلی تخمدان

عوارض تنبلی تخمدان می تواند شامل موارد زیر باشد:

عوارض تنبلی تخمدان

– ناباروری: تنبلی تخمدان یکی ازعلل اصلی ناباروری در زنان است. برای باردار شدن باید تخمک گذاری کنید. زنانی که به طور منظم تخمک گذاری نمی کنند، تعداد زیادی تخمک برای بارور شدن آزاد نمی کنند.

– دیابت بارداری یا فشار خون بالا ناشی از بارداری

– سقط جنین یا زایمان زودرس

– استئاتوهپاتیت غیر الکلی (التهاب شدید کبد ناشی از تجمع چربی در کبد)

– سندرم متابولیک – مجموعه ای از شرایط از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا و سطوح ناسالم کلسترول یا تری گلیسیرید که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

– دیابت نوع 2

– آپنه خواب

– افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن

– سرطان آندومتر

درمان تنبلی تخمدان

درمان قطعی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد، اما علائم را می توان درمان کرد. اگر تنبلی تخمدان دارید و اضافه وزن دارید، کاهش وزن و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند برخی از علائم را بهبود بخشد.داروهایی ضد باروری نیز برای درمان علائمی مانند رشد بیش از حد مو، پریودهای نامنظم و مشکلات باروری در دسترس هستند. اگر داروهای باروری موثر نباشند، ممکن است یک روش جراحی ساده به نام لاپاراسکوپی تخمدان یا LOD  توسط پزشک به شما توصیه شود. که شامل استفاده از گرما یا لیزر برای از بین بردن بافت تخمدان‌هایی است که آندروژن‌هایی مانند تستوسترون تولید می‌کنند. با درمان، اکثر زنان مبتلا به تنبلی تخمدان می توانند باردار شوند. گاهی ممکن است تشخیص داده شود که فرد به سرطان تخمدان مبتلا است، در اینصورت است که شیوه درمان کاملا متفاوت است . در مواردی که فرد دچار مشکلات رحمی از جمله سرطان رحم باشد لاپاراسکوپی رحم انجام می شود.

تغییر سبک زندگی

– بطور منظم ورزش کنید. سی دقیقه ورزش با شدت متوسط حداقل 3 روز در هفته می تواند به کاهش وزن زنان مبتلا به تنبلی تخمدان کمک کند. کاهش وزن با ورزش همچنین باعث بهبود تخمک گذاری و سطح انسولین می شود.

ورزش وقتی با یک رژیم غذایی سالم ترکیب شود مفیدتر است. رژیم غذایی همراه با ورزش به شما کمک می کند وزن بیشتری نسبت به هر یک از مداخلات به تنهایی کاهش دهید و خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

– مصرف آرد سفید و لبنیات را کاهش دهید.

– بهتر است شکر مصرف نکنید.

– از مصرف سیگار خودداری نمایید.

– استرس تان را کاهش دهید.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد درمان قطعی ای برای تنبلی تخمدان وجود ندارد، اما علائم را می توان درمان کرد. اگر تنبلی تخمدان دارید و اضافه وزن هم دارید، کاهش وزن و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند برخی از علائم را بهبود بخشد.داروهایی ضد باروری نیز برای درمان علائمی مانند رشد بیش از حد مو، پریودهای نامنظم و مشکلات باروری در دسترس هستند. برای درمان سریعتر سعی کنید سریعتر به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.