مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

درمان زگیل تناسلی

  • زگیل تناسلی از جمله بیماری های خطرناکی است که از جهات مختلفی می تواند خطرناک و جدی باشد. این بیماری جزء آن دسته از بیماری هایی است در طول سال های اخیر سرعت رشد زیادی داشته است. همانطور که گفتیم زگیل تناسلی از جنبه های مختلفی خطرناک است. همین امر سبب می شود که حساسیت پزشکان در زمینه آگاه سازی زنان و مردان بیشتر شود.

    به طور کلی خاص بودن زگیل تناسلی و آسیب زا بودن بیماری زگیل تناسلی از چند زاویه قابل بررسی خواهد بود:

    یکی اینکه علائم آن در مواردی، بسیار دیرتر از حد معمول ظاهر می شود. بنابراین در طول مدت زمانی که این بیماری به طور خاموش در بدن فرد وجود دارد به جهت بی اطلاعی افراد قابلیت انتقال به افراد دیگر را دارد.

    دومین عامل آسیب زا بودن این بیماری این است که سرعت انتقال این بیماری بسیار بالاست و در کوتاه ترین زمان فرد دوم می تواند به این بیماری مبتلا شود.

    سومین عاملی که موجب می شود زگیل تناسلی خطری جدی محسوب شود این است که علاووه بر اینکه خودش آسیب هایی را وارد می کند می تواند زمینه ساز بروز بیماری های دیگر از جمله سرطان نیز شود.

    در نوشتاری که در پیش رو دارید تمامی اطلاعاتی که در زمینه زگیل تناسلی وجود دارد در قالب بخش های مختلفی بررسی می شود.

    زگیل تناسلی چیست؟

    به زائده های گوشتی و حالت هایی مثل جوش های ریز و التهاب و تورم هایی که بر روی سطح پوست ایجاد می شود زگیل تناسلی گفته می شود. البته باید در نظر داشته باشید که این زائده ها در مواردی موجب خارش و سوزش هایی نیز می شود. نام دیگر بیماری زگیل تناسلی، اچ پی وی  است. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که این بیماری صرفا از طریق یک راه منتقل می شود و آن رابطه جنسی است.

    روش تشخیص ویروس اچ پی وی یا زگیل تناسلی چیست؟

    ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ویروسی است که مسئول بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله سرطان دهانه رحم است. به این ترتیب، تشخیص HPV به منظور پیشگیری و درمان این مسائل بهداشتی مهم است. روش های مختلفی برای تشخیص HPV وجود دارد، از جمله آزمایش DNA، پاپ اسمیر. هر یک از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد اینکه کدام روش تشخیص برای شما بهترین است، مهم است که مزایا و معایب هر کدام را درک کنید.

    واقعیتی که وجود دارد این است که این بیماری از ان رو که در مواردی بی علامت و بدون نشانه خاصی است باید از طریق یکسری آزمایشات مختلف تشخیص داده شود. یکی از مهم ترین نکاتی که در زمینه تشخیص بیماری زگیل تناسلی وجود دارد این است که در کشور ما تجهیزات و امکانات تشخیص این بیماری بسیار محدود است. از این رو باید در زمینه انتخاب آزمایشگاهی که قرار است در آن آزمایش دهید نهایت دقت را داشته باشید. ویروس زگیل تناسلی انواع متعددی دارد که در طی آزمایش ها باید تمامی انواع ان مورد بررسی قرار گیرد تا نتیجه دقیق باشد. البته بهترین متخصص زنان و زایمان با علائمی که در فرد ایجاد شده می تواند به راحتی وجود این بیماری را تشخیص دهد.

    زگیل تناسلی موجب بروز چه بیماری هایی می شود؟

    زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی (STI) است که توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. زگیل تناسلی می تواند باعث طیف وسیعی از مشکلات سلامتی، از جمله ناراحتی جسمی، ناراحتی روانی و در برخی موارد، انواع خاصی از سرطان شود. در حالی که اکثر موارد زگیل تناسلی توسط انواع کم خطر HPV ایجاد می شود، برخی از انواع پرخطر می توانند باعث سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد و انواع دیگر سرطان شوند. مهم است که از خطرات مرتبط با زگیل تناسلی آگاه باشید و اقداماتی را برای کاهش خطر عفونت انجام دهید.

    همانطور که گفته شد زگیل تناسلی در صورتی که از نوع پر خطر و پیش رونده باشد می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از بیمارهای خطرناک دیگر نیز باشد. از جمله بیماری هایی که می تواند ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی باشد از این قرار است:

    سرطان های مختلفی که در ناحیه آلت تناسلی و اطراف آن ایجاد می شود؛ مثلا سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد. در صورتی که این ویروس دهان و لب ها و گلو را به خود آلوده کند موجب بروز سرطان های مختلفی در این بخش می شود مثل سرطان دهان، حنجره و زبان.

    تناسلی

    نکاتی در زمینه انتقال ویروس پاپیلومای انسانی یا زگیل تناسلی

    ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک ویروس رایج است که می تواند باعث زگیل تناسلی و سایر مشکلات سلامتی شود. این بیماری از طریق تماس جنسی، از جمله تماس پوست به پوست، منتقل می‌شود و حتی زمانی که فرد مبتلا هیچ علائم یا نشانه‌های قابل مشاهده‌ای نداشته باشد، قابل انتقال است. زگیل تناسلی شایع ترین علامت HPV است، اما این ویروس می تواند باعث مشکلات سلامتی دیگری مانند سرطان دهانه رحم نیز شود. مهم است که از انتقال HPV آگاه باشید و اقداماتی را برای کاهش خطر عفونت انجام دهید.

    • براساس تمامی گزارش هایی که از سوی بهترین و معتبر ترین پزشکان متخصص در این زمینه داریم، ویروس پاپیلوم انسانی یا همان زگیل تناسلی، رابطه جنسی تنها راه انتقال آن است.
    • رفتارهای جنسی خطرناک و نیز روابط جنسی متعدد با شرکای جنسی مختلف می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی بالا ببرد.
    • از دیگر نکاتی که در زمینه زگیل تناسلی وجود دارد این است که در محل مرطوب رشد می کند. بنابراین در اطراف الت تناسلی شیوع بیشتری دارد. بنابر این که نواحی مرطوب محلی مناسب برای رشد این ویروس است، دهان افراد و اطراف لب ها نیز می تواند به این ویروس آلوده شود.

    البته این در صورتی است که افراد رابطه جنسی دهانی داشته باشند.

    • البته هر نوع زگیلی که روی پوست خود مشاهده کردید به معنای زگیل تناسلی نمی باشد. زیرا که زگیل تناسلی خصوصیات مخصوص به خود را دارند و آثار خود را به جای می گذارند. یکی از وجه ممیزه های زگیل تناسلی از زگیل های عادی این است که زگیل تناسلی عفونی است و در مواردی داخل آن پراز آب است و حالت مرطوب دارد. درحالیکه زگیل های عادی این گونه نیستند و درکوتاه ترین زمان از بین می روند. زگیل تناسلی در صورتی که درمان نشود علاوه بر اینکه آثار زیادی از خود بروز می دهد همچنین از بین نمی روند.
    • در مردان و زنان احتمال ابتلا به ویروس زگیل تناسلی به یک اندازه است.
    دکتر سوسن میرزامحمدی جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی می باشند و به ارائه انواع خدمات پزشکی به بانوان می پردازند. شما می توانید برای برقراری ارتباط با ایشان و تعیین وقت به پیج اینستاگرام دکتر مراجعه نموده و یا با شماره 09193672553 تماس حاصل فرمایید.
     

    چگونه می توانیم از بروز بیماری زگیل تناسلی جلوگیری کنیم؟

    زگیل تناسلی یک عفونت شایع و بسیار مسری مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. آنها می توانند باعث ناراحتی جسمی و روحی شوند و درمان آنها دشوار است. خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که می تواند به جلوگیری از گسترش زگیل تناسلی کمک کند. در این مقاله به برخی از راه‌های کاهش خطر ابتلا به زگیل تناسلی، از جمله واکسیناسیون، انجام رابطه جنسی ایمن و اجتناب از تماس با مناطق آلوده می‌پردازیم. با انجام این مراحل می توانید از خود و همسرتان در برابر خطرات مرتبط با زگیل تناسلی محافظت کنید.

    در واقع روش های پیشگیری از این بیماری بدین نحو خواهد بود که تمامی زمینه های انتقال این بیماری را از بین ببریم. بدین معنا که از هرگونه روابط جنسی متعدد پرهیز کنیم. زیرا که افرادی که وارد رابطه های جنسی مختلف با افراد متفاوت می شوند احتمال ابتلا به این ویروس افزایش خواهد داشت. در صورتی که افراد مشکوک به این بیماری هستند هیچ گونه رابطه ای با اینان نداشته باشیم تا اینکه از عدم آلوده بودن آنها به ویروس یقین حاصل کنیم. از روابط جنسی دهانی با افراد مشکوک به این بیماری اجتناب کنیم. زیرا که دهان و لب ها محلی هستند که در صورتی که آلوده شویم در معرض دید دیگران قرار خواهد گرفت.

    انواع HPV

    ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ویروسی است که پوست و غشاهای مخاطی انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. این شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) در ایالات متحده است و از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد، اما تنها تعداد کمی از آنها باعث ایجاد مشکلات سلامتی می شوند. این نوع HPV به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می شوند. HPV پرخطر می تواند باعث سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد و برخی از انواع سرطان گلو شود. HPV کم خطر می تواند باعث زگیل تناسلی و سایر مشکلات سلامتی کمتر جدی شود. واکسن هایی برای محافظت در برابر رایج ترین انواع HPV پرخطر در دسترس هستند و غربالگری منظم برای افرادی که در معرض خطر سرطان های مرتبط با HPV هستند توصیه می شود. آگاهی از انواع مختلف HPV و خطرات بالقوه سلامتی مرتبط با آنها بسیار مهم است. با انجام اقداماتی برای محافظت از خود و انجام غربالگری های منظم، می توانید به کاهش خطر ابتلا به مشکلات بهداشتی مرتبط با HPV کمک کنید.

    علائم HPV

    ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک ویروس بسیار شایع است که افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. تخمین زده می شود که تا 80 درصد افراد در طول زندگی خود به نوعی از HPV مبتلا شده باشند. در حالی که اکثر موارد HPV بی ضرر هستند و خود به خود از بین می روند، برخی از آنها می توانند مشکلات سلامتی جدی ایجاد کنند. علائم شایع HPV شامل زگیل تناسلی است که برجستگی های گوشتی رنگ کوچکی هستند که می توانند روی اندام تناسلی، مقعد یا گلو ظاهر شوند. در برخی موارد، HPV می تواند باعث تغییراتی در سلول های دهانه رحم شود که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. سایر علائم HPV می تواند شامل تست پاپ اسمیر غیرطبیعی، ترشحات واژن و درد در حین مقاربت باشد. مهم است که از علائم و نشانه های HPV آگاه باشید و در صورت بروز هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، واکسینه شدن در برابر HPV می تواند به محافظت در برابر انواع خاصی از HPV و مشکلات سلامتی که می تواند ایجاد کند کمک کند.

    نتیجه گیری

    در طول مقاله تمامی تلاش مان بر این نکته معطوف بود که بسیاری از نکات و خطراتی که در اثر این بیماری برای بسیاری از افراد و به وجود خواهد آمد را به طور دقیق مطرح سازیم.

    امیدواریم تمامی اطلاعاتی که ارائه شد بتواند تا حد زیادی در پیشگیری از بروز این بیماری برای افراد نقش مثبتی ایفا کند. شما می توانید حهت تشخیص و درمان انواع بیماری های زنان به دکتر سوسن میرزامحمدی مراجعه کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    برچسب ها:
    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    0 دیدگاه
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با پزشک