مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

زايمان طبيعى و مزاياى آن

  • زایمان طبیعی، زایمانی است که بدون استفاده از هیچ دارویی انجام می‌شود. گرچه امروزه بيشتر نوزادان از طريق زايمان سزارين به دنيا مى آيند اما نبايد فراموش كرد كه زايمان سزارين عوارض خاص خود را دارد. البته در برخي مواقع پزشك متخصص اين نوع زايمان را بيشتر به صلاح مادر و كودك مى داند.

    برای مثال به هنگام ضربان غير طبيعي قلب جنين يا براي ايمني بيشتر مادر و فرزند زايمان سزارين مى تواند بسيار مفيد هم باشد. اما به هر حال امروزه افراد به مزاياي زايمان طبیعی و جوانب مثبت آن توجهی ندارند و صرفاً بر پايه اطلاعات غلط و ناكافي زايمان سزارين را انتخاب ميكنند. از همين رو تصميم گرفتيم كه طي اين مقاله مادران باردار را با همه جوانب و مزاياى زايمان طبيعى آشنا كنيم تا بتوانند تصميمى معقول و آگاهانه اتخاذ كنند.

    زایمان طبیعی چیست؟

    زایمان طبیعی چیست؟

    منظور از زایمان طبیعی، زایمان بدون دارو است که در بیمارستان انجام می شود.

    به طور معمول از نظر بهترین متخصص زنان، کاندیداهای خوبی برای زایمان بدون دارو، آنهایی هستند که حاملگی کم خطری دارند و چند قلو باردار نیستند و عوارض بارداری مانند فشار خون بالا، دیابت یا عفونت فعال ندارند. داشتن اطلاعات کافی در مورد زایمان و گزینه های تسکین درد بدون دارو نیز کمک کننده است.

    با این حال، حتی برای کادیدای «ایده‌آل»، مسائل غیرمنتظره می‌تواند در زایمان ایجاد شود که استفاده از داروها را ضروری‌تر می‌کند. برای کسانی که در گروه پرخطر قرار دارند، مداخلات خاصی مانند سزارین می تواند زایمان را برای همه ایمن تر کند.

    زایمان طبیعی برای بسیاری از افراد باردار یک هدف معقول است. به یاد داشته باشید، این انتخاب شماست و همیشه اجازه دارید در طول زایمان نظر خود را تغییر دهید! نکته کلیدی این است که ریسک خود را بشناسید و برای شما و کودکتان برنامه ریزی کنید.

    ✔بیشتر بخوانید: زایمان بدون درد

    فواید زایمان طبیعی

    انتخاب زایمان طبیعی مزایای متعددی دارد. این موارد شامل موارد زیر است:

    • ١- در اين فرايند كودك باكترى هاى مفيدى دريافت مى كند

    در كانال تولد يك سرى باكترى هاى مفيد وجود دارد كه نوزاد در زايمان طبيعى و واژينال هنگام خروج از آن، آنها را دريافت مى كند. اين باكترى ها در سلامت روده و تقويت سيستم ايمنى بدن كودك نقش مهمى دارند. برخى از تحقيقات نشان داده كه كودكانى كه از طريق زايمان سزارين متولد مى شوند و اين باكترى ها را دريافت نمى كنند بيشتر در معرض ابتلا به مشكلاتى مانند آلرژی غذایی، آسم، تب یونجه و چاقی قرار دارند.

    • ٢- خارج شدن مايعات از ريه كودك

    هنگامى که کودک در دوران جنين در رحم مادر است ریه های او پر از مایعات است. اين در حالى است كه در زايمان طبيعى در اثر تغييرات هورمونى كه اتفاق مى افتد اين مايعات از ريه نوزاد خارج شده و ريه پاكسازى مى شود. در صورت زايمان سزارين ممكن است اين مايعات جذب بدن كودك شده و يا به صورت سرفه بروز كند كه اين وضعيت مى تواند منجر به مشكلات تنفسى شود و نياز به اكسيژن مصنوعى به وجود آيد.

    • ٣- كم تر بودن مدت اقامت در بيمارستان و سريع تر بودن روند بهبودى

    پس زايمان طبيعى و واژينال مادر بعد از گذشت ٢٤ الى ٤٨ ساعت بدون هيچ گونه عارضه اى از بيمارستان مرخص شده و به خانه باز مى گردد و پس از گذشت يك هفته مى تواند به فعاليت هاى طبيعى و زندگى روزمره خود بازگردد. اين در حالى است كه جراحت بزرگ شكمى ناشى از عمل زايمان سزارين نياز به مدت زمان بيشترى براى بهبودى دارد.

    • ٤- در امان بودن از خطرات و عوارض ناشى از عمل جراحى

    چنانچه مى دانيد همه عمل هاى جراحى خطرات و عوارضى همچون واکنش آلرژيك به بیهوشی، عفونت، خونریزی و لخته شدن خون را به همراه دارند. اين در حالى است كه در زايمان سزارین ممكن است اين خطرات دوچندان شود، مانند التهاب رحم، آسیب جراحی به روده یا مثانه و آمبولی مایع آمنیوتیک. بنابراين زايمان طبيعى از اين جهات فرايندى ايمن تر است.

    • ٥- امكان شيردهى سريع تر براى مادر فراهم مى شود

    در صورت طبيعى بودن زايمان مادر بلافاصله بعد از تولد فرزند مى تواند شيردهى را آغاز كند، اين در حالى است كه شیردهی پس از زايمان سزارين ممكن است تا چند ماه به تعويق بيفتد. طبق تحقیقات انجام شده شيردهى زودرس در زايمان طبيعى سريع تر از زايمان سزارين رخ مى دهد.

    • ٦- ميزان عوارض در باردارى هاى بعدى كاهش مى يابد

    نتايج یک بررسی بزرگ نشان داده است كه زنانی که از طریق زايمان سزارین فرزند خود را به دنیا آورده اند در بارداری های بعدی خود با عوارض و مشكلات جدي ترى رو به رو هستند. اين عوارض شامل سقط جنین، مرده زایى و پارگی رحم است.

    • ٧- خطر ابتلاي كودك به آسم و چاقي كاهش پيدا مى كند

     طبق بررسي هاى انجام شده در زايمان طبيعى كودكان كمتر در معرض بيمارى هايى مانند آسم و چاقی و اضافه وزن قرار مى گيرند. اين در حالى است كه زايمان طبيعى خطر ابتلا به آسم را تا ٢١ درصد و ابتلا به چاقم را تا ٥٩ درصد كاهش مي دهد.

    • ٨- هزينه زايمان طبيعي كمتر از زايمان سزارين است

    از آنجايي كه زايمان طبيعي از پيچيدگي كمتري برخوردار است و مدت زمان اقامت مادر در بيمارستان نيز كمتر است در مخارج و هزينه ها صرفه جويى مى شود.

    • ٩- ميزان مشكلات بارورى بعدى كاهش مى يابد

    در زايمان طبيعى مشكلات احتمالى بارورى بعدى بسيار كاهش مى يابد. طبق تحقيقات زنانى كه تجربه زايمان سزارين دارند نسبت به ساير افراد در زايمان بعدى خود بيشتر در معرض ناباروری قرار دارند.

     سخن آخر

    على رغم تمامى مزيت ها و نكات مثبت زايمان طبيعي بايد توجه داشت كه با توجه به وضعيت و سلامت جسمي مادر و فرزند ممكن است پزشك متخصص تشخيص دهد كه اين نوع زايمان براى مادر يا جنين مناسب نيست. علاوه بر اين انتخاب بهترين متخصص زنان و زايمان نكته بسيار مهمي است كه بايد در نظر گرفته شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    برچسب ها:
    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    0 دیدگاه
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با پزشک