مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

سرطان دهانه رحم؛ علت، علائم و انواع آن

  • سرطان دهانه رحم یک بیماری شایع و جدی است که زنان ممکن است به آن مبتلا شوند. این بیماری زمانی شروع می شود که سلول های رحم به طور نامتعارف شروع به رشد می‌کنند. اما اگر زنان برای معاینه به پزشک مراجعه کنند و رابطه جنسی ایمن داشته باشند، می‌توانند شانس ابتلا به آن را کاهش دهند. این بیماری همانند سایر سرطان‌ها نوع خوش‌خیم و بدخیم دارد و به‌عنوان عارضه‌ای خطرناک و  سخت شناخته می‌شود.  در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره سرطان دهانه رحم، انواع و علائم آن صحبت کنیم.

    سرطان دهانه رحم چیست؟

    سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در قسمت خاصی از بدن زنان به نام دهانه رحم رخ می‌دهد. دهانه رحم مانند پلی بین رحم و واژن است. گاهی اوقات، ویروس‌هایی به اسم  پاپیلومای انسانی که هنگام رابطه جنسی می‌توانند منتقل شوند، باعث این سرطان می‌شوند. در بیشتر مواقع، سیستم دفاعی بدن ما می‌تواند با این ویروس‌ها مبارزه کند و از ما محافظت کند. اما در موارد معدودی، این ویروس‌ها می‌توانند برای مدت طولانی باقی بمانند و دهانه رحم را بیمار کرده و منجر به سرطان شوند. این سرطان می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن مانند مثانه، ریه، کبد و … سرایت کرده و فرد را بیمار کند.

    سرطان دهانه رحم چیست

    علت بروز سرطان دهانه رحم چیست؟

    سرطان دهانه رحم زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های دهانه رحم شروع به تغییر می‌کنند. این تغییرات باعث رشد و تکثیر بیش از حد سلول‌ها می‌شود. این موضوع می‌تواند توده‌ای به نام تومور را تشکیل دهد. سلول‌های سرطانی همچنین می‌توانند به قسمت‌های دیگر بدن گسترش پیدا کنند.

    ما دقیقاً نمی‌دانیم چه چیزی باعث سرطان دهانه رحم می‌شود، اما ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند در ایجاد آن نقش داشته باشد. HPV بسیار شایع است، اما اکثر افرادی که آن را دارند به سرطان مبتلا نمی‌شوند. این بدان معنی است که عواملی مانند محیط اطراف ما و نحوه زندگی می‌تواند بر ابتلا یا عدم ابتلا به سرطان تاثیر بگذارد.

    انواع سرطان دهانه رحم

    انواع سرطان دهانه رحم

    دهانه رحم مانند دری است که رحم (محل رشد نوزادان) را به واژن (جایی که ادرار و مدفوع خارج می‌شود) وصل می‌کند و سرطان در این ناحیه ایجاد می‌شود. انواعی از سرطان دهانه رحم وجود دارد که در زیر آورده شده است.

    آدنوکارسینوم

    انواع مختلفی از سلول‌ها در دهانه رحم وجود دارد و این نوع سرطان به طور خاص در سلول‌های ستونی که در قسمت میانی دهانه رحم یافت می‌شوند، اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات، هم این سلول‌های ستونی و هم انواع دیگر سلول‌ها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند، اما معمولاً فقط سلول‌های ستونی هستند. وقتی پزشکان دقیقاً متوجه می‌شوند که یک فرد دارای کدام نوع سرطان دهانه رحم است، بهتر می‌توانند نحوه رشد سرطان و درمان آن را پیدا  کنند.

     کارسینوم سلول‌های اسکواموس

    این نوع سرطان دهانه رحم در لایه‌نازکی از سلول‌ها در قسمت بیرونی دهانه رحم شروع می‌شود که واژن را می‌پوشانند و شایع‌ترین نوع سرطان دهانه رحم است.

    بیشتر بخوانید: کولپوسکوپی رحم

    علائم سرطان دهانه رحم

    سرطان دهانه رحم در ابتدا به‌سختی قابل‌شناسایی است؛ زیرا در مراحل اولیه معمولاً هیچ علامتی را نشان نمی‌دهد. اما گاهی تغییرات عجیبی در بدن ایجاد می‌شود که می‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد. هنگامی که سرطان بدتر می‌شود، علائم واضح‌تری مانند احساس درد وجود دارد.

     
     
    • خونریزی در واژن
    • ترشحات بدبو و آبکی واژن
    • زگیل یا تبخال تناسلی
    • اختلالات مربوط به پوست یا آلت تناسلی و واژن
    • درد در لگن در حین رابطه جنسی

    بیشتر بخوانید: تبخال تناسلی در بارداری

    علائم سرطان دهانه رحم

     

    عوامل تاثیر گذار بر ابتلا به سرطان رحم

    عواملی وجود دارند که می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهند که در ادامه به این عوامل اشاره می‌کنیم:

    رابطه جنسی

    وقتی فردی با افراد مختلف رابطه جنسی برقرار می کند، شانس بیشتری برای ابتلا به ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی دارد.

    عفونت‌های مقاربتی

    اگر فردی قبلاً عفونت‌های دیگری مانند کلامیدیا، سیفلیس، سوزاک یا ایدز داشته باشد، احتمال ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی در این فرد بیشتر است. 

    ضعف سیستم بدنی

    سرطان دهانه رحم نوعی بیماری است که می تواند برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند اتفاق بیفتد.

    سیگار کشیدن

    سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد نوع خاصی از سرطان به نام اسکواموس سل در دهانه رحم شود.

    بیشتر بخوانید: جراحی افتادگی رحم

    سخن آخر

    در این مقاله در مورد نوعی سرطان به نام سرطان دهانه رحم که برخی از زنان را درگیر می کند صحبت کردیم. درمان این سرطان کار آسانی نیست، مگر زمانی که زود تشخیص داده شود. اما راه‌هایی برای جلوگیری از وقوع آن در وهله اول وجود دارد. تغذیه سالم، سیگار نکشیدن یا نوشیدن الکل، معاینات منظم و حفظ وزن مناسب همگی می‌توانند به کاهش احتمال ابتلا به این بیماری و سایر بیماری‌ها کمک کنند.

    سوالات متداول سرطان دهانه رحم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    برچسب ها:
    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    0 دیدگاه
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با پزشک