مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

بررسی دلایل سقط مکرر

  • سقط مکررسقط مکرر به شرایطی گفته می شود که برای چند بار به صورت متوالی سقط جنین رخ بدهد. اگر تعداد سقط ها سه مرتبه و یا بیشتر باشد، می گوییم که سقط مکرر اتفاق افتاده است.

    در این مقاله می خواهیم در مورد علل سقط مکرر و درمان آن با شما صحبت کنیم اما در ابتدا باید بدانیم که به طور کلی سقط جنین چیست و چرا اتفاق می افتد.

    سقط جنین

    اگر بارداری به طور کامل و در سلامتی کامل به پایان نرسد و رحم توانایی نگه داشتن جنین را نداشته باشد، سقط جنین رخ داده و بارداری به صورت نا موفق تمام می شود.

    به طور کلی حدود 12 تا 15 درصد بارداری ها در مراحل اولیه با وقوع سقط جنین به پایان می رسند.

    نکته ی جالب توجه آن است که حدود 50 درصد بانوان متوجه سقط نمی شوند. در این موارد تنها نشانه ای که می تواند فرد را به سقط مشکوک کند، بروز خونریزی شدید واژینال است.

    30 تا 60 درصد سقط جنین در طی 12 هفته ی اول بارداری رخ می دهد. بنا بر این می توان گفت که بیشترین میزان سقط جنین در اوایل بارداری اتفاق می افتد.

    در ویدیوی زیر می توانید صحیت های دکتر سوسن میرزا محمدی در رابطه با این موضوع را بشنوید:

    دلیل سقط مکرر چیست؟

    امروزه ثابت شده است که دلیل ایجاد این مشکل در روند بارداری، بروز مشکلات کروموزومی برای اسپرم یا تخمکی است که جنین را به وجود آورده اند.

    عوامل ایجاد سقط مکرر

    عوامل مختلفی در بروز این عارضه نقش دارند. در حقیقت مهم ترین فاکتور های خطر بروز سقط مکرر جنین عبارتند از:

    سن بالای مادر

    همان طور که می دانید، تخمک ها از ابتدای تولد در رحم زن قرار دارند و در صورتی که سن مادر از 35 سال بالا تر باشد، کیفیت آن ها تا این سن بسیار کاهش می یابد.

    از آن جا که کیفیت تخمک ها می تواند تاثیر مستقیمی بر روی کروموزوم های جنین داشته باشد، می توان گفت که سن بالای مادر می تواند یکی از موثر ترین فاکتور های خطر در مورد عارضه ی سقط مکرر باشد.

    سابقه سقط جنین

    در صورتی که مادر قبلا هم جنینی سقط کرده باشد، احتمال این که به مشکل سقط مکرر دچار شود بسیار بیشتر است.

    اختلالات ژنتیکی پدر و مادر

    ابتلا به هر یک از ناهنجاری های ژنتیکی در هر یک از والدین می تواند بر روی وضعیت سلامت ژنتیکی جنین نیز موثر بوده و در برخی موارد باعث افزایش احتمال سقط مکرر شود.

    ناهنجاری های رحمی

    رحم مادر محل رشد و نمو جنین است. در حقیقت اگر مشکلی برای این عضو پیش بیاید، قبل از هر چیز برای سلامتی جنین مضر خواهد بود. در بسیاری از مواقع علت وقوع سقط های مکرر، مشکلاتی رحمی مادر است که باعث ضعیف و ضعیف تر شدن رحم و در نتیجه عدم توانایی فرد در فرزند آوری و سقط جنین می گردد.

    خون رسانی ناقص به جنین

    خون رسانی به جنین در رحم مادر از طریق بافت جفت صورت می گیرد. در صورتی که مشکلی برای جفت پیش بیاید، ممکن است عمل خون رسانی به جنین با اختلال مواجه شده و در صورت شدت گرفتن مشکل، جنین سقط شود.

    ناهنجاری های هورمونی مادر

    بیماری های پیش زمینه ای از جماه بیماری هایی که می توانند بر روی هورمون های بدن مادر تاثیر بگذارند، می توانند از دیگر دلایل بروز سقط مکرر باشند. از میان این بیماری ها می توان به دیابت یا بیماری های تیروئیدی اشاره کرد.

    انواع سقط مکرر

    به طور کلی می توان دو نوع مختلف برای سقط مکرر جنین در نظر گرفت:

    سقط مکرر اولیه

    در این حالت هیچ گاه بارداری موفقیت آمیزی رخ نداده است و زن و شوهر هیچ بچه ای ندارند.

    سقط مکرر ثانویه

    اگر فرد بعد از تجربه ی بارداری موفق و داشتن فرزند سقط مکرر را تجربه کند، می گوییم که سقط مکرر از نوع ثانویه است.

    تشخیص سقط مکرر

    به طور کلی اگر فردی دو یا سه بار سقط پیاپی را تجربه کند، باید از نظر تشخیص سقط مکرر مورد آزمایش و معاینه قرار گیرد. برای تشخیص این عارضه راه های مختلفی وجود دارد.

    البته در مرحله ی اول باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا از شما به عنوان قدم ابتدایی در مسیر تشخیص، شرح حال بگیرد و معابنات بالینی اولیه را انجام دهد.

    سقط جنینسخن پایانی در مورد سقط مکرر

    امیدواریم که هیچ گاه این عارضه برایتان پیش نیاید ولی اگر تجربه ی چند بار سقط جنین پشت سر هم را دارید، حتما به عنوان اولین اقدام به متخصص زنان مراجعه کنید و دوباره برای بارداری تلاش نکنید.

    تحت نظر متخصص قرار نگرفتن و انجام اقدامات خودسرانه می تواند مشکلات بسیاری در مسیر بارداری و فرزندآوری شما ایجاد کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    برچسب ها:
    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    0 دیدگاه
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با پزشک