مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

همه چیز در مورد زایمان سزارین

  • زایمان سزارین یک تصمیم ناگهانی و فوری است و معمولا زمانی که برنامه ریزی ها برای زایمان طبیعی با مشکل رو به رو می شود به طور ناگهانی و طی یک تصمیم سریع آن انجام خواهد شد. بنابراین در حین زایمان ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که فرد باید فرزند خود را از طریق جراحی سزارین به نیا آورد. اگرچه زایمان سزارین برای بسیاری از افراد بی خطر است اما به هر حال یکی از عمل های جراحی مهم و بزرگ است.

    چند هفته قبل از زایمان سزارین

    شیوه انجام زایمان سزارین به این صورت است که مادر به تشخیص پزشک تحت بی حسی موضعی نخاعی یا بیهوشی عمومی قرار می گیرد. در بی حسی موضعی فرد از کمر به پایین بی حس می شود، بنابراین می تواند آنچه را که اتفاق می افتد ببیند. در این عمل جراحی یک برش در شکم و یکی دیگر در رحم ایجاد می شود.

    سزارین (C-section) یک روش جراحی برای زایمان نوزاد است که در آن برشی از شکم به داخل رحم زده می‌شود و نوزاد بیرون کشیده می‌شود. اگر زایمان سزارین برنامه ریزی شده ای دارید، در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که باید قبل، حین و بعد از جراحی بدانید.

    چند هفته قبل از زایمان سزارین

    حتما فرم های پیش ثبت نام خود را قبل از موعد مقرر یا تاریخ زایمان به بیمارستان ارسال کنید. اگر این فرم ها را ندارید، می توانید آنها را از مطب پزشک خود تحویل بگیرید، فرم ها را دانلود کنید.

    شب قبل از سزارین

    بعد از نیمه شب مجاز به خوردن، نوشیدن یا سیگار کشیدن نخواهید بود. این شامل آب نبات، آدامس و آب است. سعی کنید شب راحت بخوابید. می توانید صبح ها دندان های خود را مسواک بزنید. در صورت مصرف هر گونه دارویی با پزشک خود مشورت کنید. قبل از آمدن به بیمارستان دوش بگیرید. لطفا اشیای قیمتی را در خانه بگذارید و چمدان خود را تا زمان انتقال به بخش پس از زایمان در ماشین نگهداری کنید.

    پذیرش

    پذیرش در بیمارستان تقریباً دو ساعت قبل از زمان برنامه ریزی شده سزارین شروع می شود. مستقیماً به محل کار و تحویل. حتما کارت بیمه و گواهینامه رانندگی یا سایر مدارک شناسایی را به همراه داشته باشید. فرم های پیش ثبت نام شما روند ثبت نام را بسیار تندتر می کند.

    قبل از جراحی

    برای آماده شدن برای سزارین، از شما خواسته می شود تا موارد زیر را انجام دهید:

    • لباس بیمارستان را بپوشید و نمونه ادرار تهیه کنید.
    • یک سرنگ داخل وریدی (IV) در بازو یا دست شما فرو می‌کنند. از این طریق مایعات و داروهای لازم را در صورت نیاز دریافت خواهید کرد.
    • خون گرفتن
    • ممکن است از شما خواسته شود که یک داروی ضد اسید مایع شفاف مصرف کنید.
    • توسط متخصص زنان و زایمان و متخصص بیهوشی معاینه می‌شوید و از شما خواسته شود رضایت نامه را امضا کنید.
    • پرستار و یا پزشک در این زمان به هر سوالی پاسخ خواهند داد.

    یک فرد ممکن است شما را تا اتاق عمل همراهی کند. ابتدا شما را به داخل اتاق همراهی می‌کنند و از فرد همراه شما خواسته می‌شود کمک کند که لباس مخصوص خود را بپوشد و بیرون از اتاق منتظر بماند.

    تیمی متشکل از یک متخصص اطفال یا متخصص نوزادان و یک یا دو پرستار اطفال برای مراقبت از نوزاد شما به محض به دنیا آمدن او حاضر می شوند. آنها کودک شما را نزد شما می آورند.

    اتاق ریکاوری

    پس از تولد نوزاد، شما را به اتاق ریکاوری می برند. فشار خون، نبض و تنفس شما به دقت کنترل می شود. شما ممکن است اکسیژن را از طریق لوله ای دریافت کنید که به طور آزاد در سوراخ های بینی شما قرار می گیرد. به شما زمان داده می شود تا با کودک خود آشنا شوید.

    از همراه شما در اتاق ریکاوری استقبال می شود، اما خواهر و برادر نوزاد در هر زمانی اجازه حضور در اتاق ریکاوری را ندارند.

    آیا زایمان سزارین برای شما مناسب است؟

    یک مادر ممکن است به دلایل مختلفی تصمیم به انجام زایمان سزارین بگیرد اما باید این نکته را در نظر داشتد که زایمان سزارین خطرات خاص خود را دارد، بنابراین تا زمانی که زایمان سزارین یک گزینه اضطراری نباشد بهتر است در نظر گرفته نشود.

    برخی از زنان سالم جراحی سزارین را انتخاب می کنند چراکه می خواهند تاریخ زایمان خود را انتخاب کنند یا از زایمان واژینال یا طبیعی ترس و واهمه دارند. گفتنی است که این دلایل پزشکی نیستند و ممکن است که پزشک مربوطه با این تصمیم مخالف باشد.

    به طور کلی متخصصان زنان و زایمان، زایمان سزارین را توصیه نمی کنند و معتقد اند که قبل از هفته 39 ام نوزاد نباید متولد شود.

    آیا زایمان سزارین عوارض و خطراتی هم  دارد؟

    اگرچه به طور کلی زایمان سزارین برای اکثر افراد مشکل جدی ایجاد نمی کند اما به هرحال همواره یک عمل جراحی بزرگ و سنگین است. لازم به ذکر است که مدت زمان ریکاوری و بهبودی هم در بیمارستان و هم در منزل در زایمان سزارین از زایمان طبیعی طولانی تر است. علاوه بر این، این نوع زایمان می تواند خطراتی را برای مادر و فرزند به همراه داشته باشد.

    برخی خطرات و عوارض زایمان سزارین شامل موارد زیر است:

    • خونریزی شدید
    • لخته شدن خون
    • عفونت
    • صدمه و آسیب به سایر اندام ها
    • نیاز به انتقال خون به مادر

    همچنین براساس تحقیقات انجام شده نوزادانی که از طریق زایمان سزارین متولد می شوند نسبت به سایر نوزادان که به طور طبیعی به دنیا می آیند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های تنفسی و آسم قرار دارند، بنابراین ممکن است این نوزادان به مدت چند روز نیاز به ماندن در بخش مراقبت های ویژه داشته باشند.

    نکته دیگری که بسیار مهم است این است که هر بار زایمان سزارین از دفعه پیشین دشوار تر است و می تواند خطرات بیشتری به همراه داشته باشد. بنابراین اگر قصد به دنیا آوردن چند فرزند را دارید باید در مورد تمامی جوانب و خطرات این نوع زایمان با بهترین متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

    آیا بعد از زایمان سزارین می توان زایمان طبیعی و واژینال داشت؟

    اگر شما دوباره باردارهستید و آخرین فرزندتان را از طریق زایمان سزارین به دنیا آورده اید، ممکن است بتوانید زایمان طبیعی کنید اما عواملی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند تا تشخیص داده شود که آیا انجام زایمان سزارین برای شما مناسب است یا خیر. در کل باید توجه داشته باشید که رعایت ایمنی و حفظ جان و سلامتی مادر و فرزند بر هر چیزی مقدم است.

    برای انجام زایمان طبیعی بعد از زایمان سزارین مادر و نوزاد باید از سلامت خوبی برخوردار باشند، علاوه بر این موارد زیر می تواند مانع از این کار شود:

    • چاقی و شاخص توده بدنی 30 یا بالاتر
    • فشار خون بالا در دوران بارداری
    • سن بیشتر از 35 سال
    • تجربه سزارین قبلی در 19 ماه گذشته
    • بزرگ بودن اندازه جنین
    • مناسب نبودن زخم و بخیه زایمان سزارین، اگر جای زخم عمودی باشد شما نمی توانید زایمان طبیعی را امتحان کنید چراکه احتمال پارگی و ترکیدگی و خطر زیادی وجود دارد. اما اگر جای زخم و بخیه به طور افقی و کوچک باشد شاید بتوان این کار را انجام داد.

    نتیجه گیری

    امروزه در اکثر کشور های پیشرفته دنیا زایمان طبیعی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، چراکه این نوع زایمان خطرات بسیار کمتری برای مادر و فرزند در کوتاه مدت و بلند مدت به همراه دارد. علی رغم تمامی نکات و اطلاعات ذکر شده توصیه می شود برای دریافت مشاوره به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی شما به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

    سوالات متداول 

    آیا زایمان سزارین درد دارد؟

    در طول سزارین هیچ دردی احساس نخواهید کرد، اگرچه ممکن است احساساتی مانند کشیدن و فشار احساس کنید. اکثر زنان بیدار هستند و به سادگی از کمر به پایین با استفاده از بی حسی موضعی در طول سزارین بی حس می شوند. به این ترتیب، آنها برای دیدن و شنیدن تولد نوزاد خود بیدار می شوند.

    معایب زایمان سزارین چیست؟

    زایمان سزارین با ناباروری در آینده و چندین خطر بارداری بعدی مانند جفت سرراهی، پارگی رحم و مرده زایی همراه است.

    آیا سزارین بهتر از زایمان طبیعی است؟

    برای اکثر زنان، زایمان طبیعی ایمن تر و سالم تر است. زایمان طبیعی خطر بسیاری از عوارض را کاهش می دهد. با زایمان طبیعی، یک زن دارای موارد زیر است: خطر کمتر نیاز به انتقال خون.

    آیا سزارین بی خطرتر است؟

    سزارین به طور کلی یک روش بسیار ایمن است، اما مانند هر نوع جراحی خطر خاصی را به همراه دارد. مهم است که از عوارض احتمالی آن آگاه باشید، به خصوص اگر به دلایل غیر پزشکی قصد انجام سزارین را دارید. عوارض احتمالی عبارتند از: عفونت زخم یا پوشش رحم.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۶ رای
    برچسب ها:
    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    0 دیدگاه
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با پزشک