مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

جراحی پرینورافی بعد از زایمان

  • پرینورافی که آن را با نام جراحی تنگ کردن واژن نیز می شناسید، یکی از رایج ترین جراحی هایی است که امروزه زنان زیادی به استفاده از آن روی می آورند. همان گونه که می دانید، در سال های اخیر تقاضا برای انجام عمل های زیبایی در میان زنان شدت بسیاری گرفته است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که جراحی زیبایی واژن جزء پنج عمل پرطرفدار و اصلی زیبایی به شمار می رود.

    عمل های زیبایی واژن زمینه ای را فراهم می سازند که اعتماد به نفس زنان بیشتر شده و کیفیت زندگی جسمی و جنسی آن ها تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند. پرینورافی که به منظور تنگ کردن ورودی واژن صورت می پذیرد، یکی از محبوب ترین جراحی های مذکور می باشد.

    پرینورافی که به معنای ترمیم پرینه است، در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که بافت پرینه در طی زایمان طبیعی دچار آسیب شده باشد. گفتنی است که پرینه به قسمت قرار گرفته بین واژن و مقعد اطلاق می شود.


    پرینورافی چیست؟

    پرینورافی نوعی جراحی ترمیمی بوده و هدف از انجام آن کاهش سایز مدخل واژن است. لازم به ذکر است که در جهت تکمیل عمل پرینورافی می توان عمل لابیاپلاستی را نیز انجام داد. حال شاید از خودتان بپرسید که انجام عمل پرینورافی به چه افرادی توصیه می شود؟

    همان طور که می دانید، بالا رفتن سن و زایمان های متعدد یکی از اصلی ترین دلایل شل شدن بافت واژن در خانم ها محسوب می شود. استفاده از عمل پرینورافی به منظور تنگ کردن واژن و بازگرداندن زیبایی از دست رفته آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

    لازم به ذکر است که علاوه بر افزایش سن و زایمان طبیعی، دلایل دیگری نیز وجود دارند که موجبات شل شدگی واژن و نیاز به پرینورافی را فراهم می سازند. از جمله مهم ترین علل بروز این موضوع می توان به چاقی، سرفه های مزمن، سرفه های مکرر، تومورهای لگنی، زایمان طبیعی جنین درشت، زایمان طبیعی با وسیله، بی دقتی پزشک در ترمیم ناحیه، عوامل تغذیه ای در دوران پس از زایمان طبیعی و… اشاره کرد.

    گفتنی است که بیشتر متقاضیان جراحی پرینورافی در اثر زایمان طبیعی و عدم مراقبت های درست پس از آن به مشکل نازیبایی واژن دچار شده اند.


    هدف جراحی پرینورافی پس از زایمان

    همان گونه که می دانید، یکی از مهم ترین دوران زندگی هر زنی دوران بارداری و زایمان وی محسوب می شود. لازم به ذکر است که زنان در این برهه از زمان نیازمند مراقبت بسیار زیادی هستند. یکی از آزار دهنده ترین مشکلاتی که در این دوران ظهور می یابد، بروز تغییراتی در ظاهر واژن است که آن را از فرم ایده آل دور می سازد.

    شاید برایتان جالب باشد بدانید که وضوح تغییرات فوق الذکر به حدی بالا است که بسیاری از افراد در همان دوران بارداری به فکر انجام جراحی پرینورافی می افتند. اما پزشکان توصیه می کنند که این افراد به دلیل حساسیت بسیار بالای این دوران و خطرساز بودن جراحی و مصرف دارو در آن از تصمیم خود منصرف شده و انجام پرینورافی را به بعد از زایمان موکول کنند. بدین ترتیب ضمن دستیابی به نتیجه مطلوب و ایده آل از بروز هر نوع عارضه احتمالی جلوگیری به عمل آمده است.


    علائم شل شدگی بافت واژن

    غالبا افرادی که در طی زایمان طبیعی و یا به هر دلیل دیگری که پیش تر مورد اشاره قرار دادیم، به شل شدگی بافت واژن دچار می شوند، علائم گوناگونی دارند. احساس فشار در ناحیه لگن، احساس پری در زیر دل، احساس درد در حین مقاربت، عدم رضایت از رابطه جنسی، تکرر ادرار، عدم دستیابی به ارگاسم، عفونت های مداوم واژینال و… مهم ترین این علائم هستند.

    جالب است بدانید بسیاری از زنانی که به انجام زایمان طبیعی روی می آورند، با باز شدن بخیه های ناحیه پرینه و یا جوش خوردگی نامناسب آن ها مواجه می شوند. وجود این اسکارها موجبات زشتی و گشادی واژن را فراهم می سازد. پرینورافی زمینه ای را فراهم می سازد که ورودی واژن تنگ شده و آثار به جا مانده از بخیه ها ترمیم گردد.


    عوارض پرینورافی بعد از زایمان

    همان گونه که تا بدین جا گفتیم، پرینورافی یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی واژن است که به منظور بازسازی دهانه واژن و ناحیه پرینه مورد استفاده قرار می گیرد. گفتنی است که اصلی ترین هدف از انجام عمل پرینورافی تنگ کردن ناحیه تناسلی می باشد.

    هر عملی عوارض خاص خود را داشته و بدون شک پرینورافی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. در ادامه به معرفی عوارض پرینورافی بعد از زایمان و بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

    سرگیجه و حالت تهوع

    یکی از رایج ترین عارضه هایی که فرد پس از انجام عمل پرینورافی با آن مواجه می شود، سرگیجه و حالت تهوع است. تهوع و استفراغ تا یک الی دو روز پس از عمل طبیعی بوده و دلیل آن نیز استفاده از داروهای بیهوشی عنوان شده است.

    احساس درد

    احساس درد در ناحیه جراحی پرینورافی غالبا هنگامی رخ می دهد که تاثیر داروهای بیهوشی یا بی حسی از بدن خارج می شود. استفاده از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک اصلی ترین توصیه برای پایان دادن به درد ناشی از عمل پرینورافی است.

    خونریزی غیر طبیعی از موضع

    لازم است بدانید که به کارگیری بخیه های جذبی و در عین حال کوچک زمینه بروز خونریزی از موضع را تشدید می کند. این خونریزی غالبا زمانی رخ می دهد که فرد به انجام کارهای سنگین روی بیاورد. از همین رو به تمام افرادی که عمل پرینورافی انجام داده اند، توصیه می شود که 2 تا 3 روز پس از عمل به طور کامل استراحت نموده و از انجام فعالیت های سنگین بپرهیزند.

    ترشحات غیر طبیعی واژینال

    منظور از ترشحات غیر طبیعی واژینال ترشحاتی به رنگ زرد یا قهوه ای است که پس از انجام پرینورافی از واژن خارج می گردند. اصلی ترین دلیل بروز این ترشحات این است که واژن سرشار از باکتری هایی است که سریعا به بافتی که بخیه زده شده است، واکنش نشان می دهند. بنابراین تا زمانی که بخیه ها به طور کامل جذب نشوند، ترشحات واژینال نیز پایان نمی یابند. به یاد داشته باشید که در صورت بدبو بودن این ترشحات مراجعه به پزشک ضروری است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    برچسب ها:
    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    0 دیدگاه
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با پزشک