مدت زمان مطالعه ۱۷ دقیقه

درمان عفونت قارچی واژن

  • عفونت قارچی واژن چه نشانه هایی دارد؟

    تشخیص عفونت قارچی واژن چگونه انجام می گیرد؟

    چگونه از ابتلا به عفونت قارچی واژن جلوگیری کنیم؟

    آیا روشی برای درمان عفونت قارچی واژن وجود دارد؟

    اگر برای شما نیز سوالاتی از این دست پیش آمده است و دوست دارید در مورد نحوه درمان عفونت قارچی واژن اطلاعاتی کسب کنید، با ما همراه باشید تا پاسخ  همه ی این پرسش ها را بیابید.

    23

    عوامل ایجاد عفونت واژن

    عفونت واژن از شایع ترین بیماری های زنان است.

    عفونت های واژینال انواع مختلفی دارند.

    بیشتر آن ها توسط باکتری ها، انگل ها، ویروس ها و قارچ ها ایجاد می شوند.

    در این مقاله سعی داریم توضیح کاملی درمورد عفونت واژینالی که توسط قارچ ها ایجاد می شود به شما ارائه دهیم.

    قارچ ها در درون یا بیرون واژن ایجاد عفونت کرده و علائمی مثل احساس درد و خارش پدید می آورند.

    بسیاری از عفونت های واژینال به سرعت و به راحتی از بین می روند.

    اگر به محض مشاهده ی هر گونه نشانه ی غیر طبیعی بر روی واژن خود به متخصص زنان مراجعه نمایید، می توانید سرعت درمان  عفونت قارچی واژن را به حداکثر رسانده و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کنید.

    عفونت قارچی واژن چه نشانه هایی دارد؟

    نشانه های عفونت قارچی واژن عبارتند از:

    • بیرون آمدن ترشحات سفید رنگ و پنیری شکل از واژن

    توجه داشته باشید که در برخی موارد ممکن است رنگ این ترشحات زرد یا سبز باشد.

    ممکن است بافت این ترشحات نازک باشد و بویی شبیه به بوی ماهی داشته باشند.

    • احساس درد و خارش در داخل یا خارج واژن
    • احساس درد هنگام برقراری رابطه جنسی
    • قرمز شدن پوست بیرونی و دهانه ی واژن
    • احساس درد در اندام های پایینی شکم و لگن
    • ایجاد خونریزی غیر از زمان پریود های ماهانه
    • ایجاد خونریزی پس از برقراری رابطه جنسی
    • ایجاد زگیل تناسلی یا زخم بر روی پوست بخش بیرونی واژن
    • خارش و سوزش ادرار

    در واقع بیرون آمدن ترشحات از واژن امری طبیعی است.
    رنگ و میزان این ترشحات می تواند در طول دوره قاعدگی، با افزایش سن، با مصرف قرص های ضد بارداری و یا در دوره ی بارداری تغییر کند و همیشه ثابت نیست.

    گاهی اوقات استفاده از صابون هایی خاص، افزودنی هایی که به آب وان حمام اضافه می شوند و دوش های واژینال می توانند باعث تغییر ویژگی های این ترشحات طبیعی از واژن شده و عفونت های واژینال ایجاد کنند.

    همچنین بروز تغییر ناگهانی در شکل و میزان ترشحات واژن ممکن است خبر از ابتلا به نوعی عفونت واژینال بدهد.

    برخی از عفونت ها بسیار جدی هستند و برای درمان آن ها باید حتما از یک متخصص زنان کمک گرفت.

    تشخیص عفونت قارچی واژن چگونه انجام می گیرد؟

    yeast infection symptoms 5ad8bfaf1d64040039ea3d3a

    گاهی پزشک می تواند تنها با پرسیدن چند سوال ساده از شما بفهمد که آیا به عفونت واژینال مبتلا هستید یا خیر.

    در برخی مواقع که تشخیص به همین سادگی امکان پذیر نباشد، ممکن است پزشک شما را معاینه کند.

    برای این کار، پزشک ابتدا بخش بیرونی واژن را معاینه می کند.

    سپس با استفاده از ابزاری به نام اسپکولوم دهانه ی واژن را باز می کند تا معاینه ی درونی را انجام دهد.

    پزشک ممکن است مقداری از ترشحات واژن را به عنوان نمونه بردارد.

    او آن نمونه را به آزمایشگاه می فرستد تا بر روی آن آزمایش هایی انجام گیرد.

    در برخی موارد لازم است که آزمایش ادرار نیز انجام گیرد.

    بیشتر بخوانید : میومکتومی چیست؟

    چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

    اگر در ناحیه واژن احساس ناراحتی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر موارد زیر را دارید:

    • اگر ترشحات بدبو در ناحیه واژن دارید و یا دچار خارش و ناراحتی‌های دیگری هم هستید.
    • اگر هیچوقت در گذشته عفونت قارچی نداشته‌اید.
    • اگر قبلا هم دچار عفونت قارچی شده‌اید.
    • اگر با چند شریک جنسی متعدد و یا فردی جدید ارتباط جنسی داشته‌اید. در این وضعیت ممکن است به بیماری‌های‌ مقاربتی دچار شوید. بعضی از این بیماری‌ها علائمی شبیه به عفونت واژینوزباکتریال از خود بروز می‌دهند.
    • اگر در یک دوره از داروهای ضد عفونت قارچی بصورت سرخود استفاده کرده‌اید. اما علائم آن کاهش نیافته است.
    • دچار تب و لرز و درد در ناحیه لگن شده‌اید.

    کمی به خود زمان بدهید

    همیشه هم با داشتن ترشحات قارچی شدید و یا ناراحتی در ناحیه واژن لازم نیست که حتما به پزشک مراجعه کنید. گاهی باید صبر کنید تا ببینید که این علائم چه اثراتی بر جا می‌گذارند. برای مثال در موارد زیر:

    • اگر قبلا هم عفونت قارچی داشته‌اید و دوباره علائمی مشابه قبل دارید.
    • با نشانه‌های عفونت قارچی آشنا هستید و کاملا می‌دانید با چه مشکلی مواجه هستید.

    پیش‌گیری از عفونت واژنی

    توجه داشته باشید که با رعایت یکسری نکات بهداشتی می‌توانید از بروز برخی عفونت‌ها جلوگیری کنید که در کاهش علائم هم موثر است:

    • از استفاده از حمام، وان و غیره موجود در مراکز عمومی خودداری کنید.
    • از مواد محرک مانند تامپون‌های عطری، صابون‌های عطری، پد و دوش واژنی به هیچ وجه استفاده نکنید. پس از دوش گرفتن در انتها، قسمت بیرونی ناحیه واژن را آب کشی کنید تا اثری از صابون در آن نماند و آن را کاملا خشک کنید. همچنین از صابون های تند، دارای دئودورانت و یا شامپوهای آنتی باکتریال استفاده نکنید.
    • زمانی که ناحیه واژن را خشک می کنید از جهت جلو به پشت از دستمال استفاده کنید تا باکتری‌های مقعدای به واژن انتقال نیابند.
    •  
    پیش‌گیری از عفونت واژنی

    سایر اقدامات برای جلوگیری از عفونت واژن

    • از دوش واژینال استفاده نکنید: برای پاک کردن ناحیه تناسلی حمام معمولی کافی است. دوش گرفتن مداوم باعث می‌شود یک تاثیر عکس روی ارگانیسم واژن به جا بگذارد و آن افزایش احتمال عفونی شدن واژن است. توجه داشته باشید که دوش واژینال هیچ کمکی به رفع عفونت نمی‌کند.
    • استفاده از کاندوم های لاتکس: این نوع کاندوم از انتقال عفونت در زنان و مردان جلوگیری می کند.
    • از لباس‌های زیر نخی استفاده کنید: از لباس‌هایی که کاملا از جنس نخ هستند استفاده کنید، همچنین جوراب شلواری‌های نخی. نپوشیدن لباس زیر در رختخواب هم روشی موثر برای ممانعت از بروز عفونت های قارچی است.

    رایج‌ ترین عفونت های واژن

    عفونت واژن شما می تواند علائمی مانند درد، خارش و ترشحات غیرمعمول واژن ایجاد کند. دریافت مشاوره پزشکی به محض مشاهده مشکل می تواند به خلاص شدن سریع از شر عفونت و جلوگیری از عوارض کمک کند.

    انواع عفونت های رایج واژن

    عفونت‌های واژن می‌توانند در اثر رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها یا ویروس‌ها در داخل و اطراف واژن و فرج (ناحیه اطراف واژن) ایجاد شوند. برخی از این موارد به طور معمول بدون ایجاد مشکل در واژن شما زندگی می کنند. اما اگر شرایط طبیعی سالم در واژن شما مختل شود، می توانند خارج از کنترل رشد کنند. مواردی که ممکن است باعث این امر شود عبارتند از دوش واژن (شستن واژن)، مصرف آنتی بیوتیک، استفاده از تامپون و برخی از انواع روش های پیشگیری از بارداری.

    انواع عفونت های رایج واژن

    محصولاتی مانند صابون، حمام‌های حباب‌دار، محصولات بهداشتی ملایم، شوینده‌ها و نرم‌کننده‌های پارچه نیز می‌توانند پوست حساس اطراف فرج و واژن را تحریک کنند. این ممکن است فقط علائمی مانند خارش ایجاد کند، اما گاهی اوقات می تواند باعث عفونت نیز شود.

    سایر عفونت‌های واژن از راه جنسی منتقل می‌شوند، به این معنی که در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با فرد آلوده، می‌توانید به آنها مبتلا شوید.

    علائم عفونت های رایج واژن

    بسته به نوع عفونت، ممکن است:

    ترشح غیرمعمول از واژن شما، که می تواند غلیظ و سفید مانند پنیر دلمه، یا نازک تر، سفید یا خاکستری، سبز یا زرد و بوی ماهی باشد. همچنین خارش یا درد در داخل یا اطراف واژن شما

    درد هنگام رابطه جنسی

    درد هنگام دفع ادرار ( ادرار کردن )

    درد در قسمت پایین شکم (شکم) یا لگن

    خونریزی بین قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی

    زگیل یا زخم در اطراف فرج شما (ناحیه اطراف واژن)

    شما می توانید بسیاری از این علائم مانند خارش را بدون داشتن عفونت داشته باشید. همچنین داشتن مقداری ترشح از واژن طبیعی و سالم است. مقدار و قوام این ترشحات می تواند در طول سیکل قاعدگی، با افزایش سن، با مصرف قرص های ضد بارداری یا باردار شدن، تغییر کند. اما یک تغییر غیرطبیعی و غیرقابل توضیح در ترشحات واژن، همراه با علائم دیگر، می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد.

    اگر فکر می کنید ممکن است عفونت واژن داشته باشید به پزشک عمومی خود مراجعه کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید ممکن است به عفونت مقاربتی (STI) مبتلا باشید، می‌توانید مستقیماً با یک پزشک زنان مشورت کنید.

    تشخیص عفونت های رایج واژن

    پزشک از شما در مورد علائم و سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. گاهی همین کافی است تا بفهمیم مشکل چیست. آنها همچنین ممکن است بخواهند ناحیه تناسلی شما را بررسی کنند. قبل از اینکه پزشک یا پرستار شما را معاینه کند، باید رضایت خود را اعلام کنید. آنها همچنین به شما یک همراه (فرد دیگری که در همان زمان در اتاق می ماند) پیشنهاد می کنند.

    در معاینه، پزشک ابتدا به فرج شما (ناحیه اطراف واژن) نگاه می کند. سپس از ابزاری به نام اسپکولوم برای باز کردن آرام واژن استفاده می‌کنند و به او اجازه می‌دهد تا داخل آن را ببیند و معاینه کند. او ممکن است نمونه ای از ترشحات یا سلول های واژن شما را با استفاده از یک جوانه پنبه ای کوچک و گرد به نام سواب بگیرد. این نمونه ها برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

    در اینجا مروری کوتاه بر برخی از رایج ترین انواع عفونت واژن داریم:

    واژینوز باکتریال

    واژینوز باکتریایی (BV) یک عفونت ناشی از رشد بیش از حد باکتری هایی است که به طور معمول در واژن شما زندگی می کنند. این شایع ترین نوع عفونت واژن است. حدود نیمی از افرادی که به آن مبتلا می شوند هیچ علامتی ندارند، اما اگر این علائم را داشته باشید، معمولاً ترشحات نازک خاکستری یا سفید با بوی ماهی دارید. معمولاً با این عفونت هیچ گونه درد، خارش یا تحریکی نخواهید داشت.

    BV زمانی می تواند ایجاد شود که شرایط طبیعی واژن شما تغییر کند. این یک عفونت مقاربتی (STI) نیست، اما فعال بودن از نظر جنسی – به خصوص اگر اخیراً شریک زندگی شما تغییر کرده است – احتمال می رود خطر شما را افزایش دهد. موارد دیگری که می تواند خطر را افزایش دهد عبارتند از استفاده از محصولات بهداشتی واژن مانند دوش و دئودورانت، داشتن دستگاه ضد بارداری داخل رحمی مسی (IUD) و سیگار کشیدن.

    BV گاهی اوقات می تواند خود به خود از بین برود، اما ممکن است متوجه شوید که دوباره عود می کند. پزشک شما می تواند آنتی بیوتیک برای کمک به خلاص شدن از شر آن تجویز کند. این ها معمولاً قرص هایی هستند که از طریق دهان مصرف می شوند، یا می توان برای شما ژل یا کرمی تجویز کرد که روی واژن خود استفاده می کنید.

    کلامیدیا

    کلامیدیا از شایع ترین STI های گزارش شده در سراسر جهان است و ناشی از نوعی باکتری است. طبیعی است که هیچ علامتی با کلامیدیا نداشته باشید. اما اگر این کار را انجام دهید، ممکن است متوجه ترشحات بیشتر از حد طبیعی و خونریزی بین دوره های قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی شوید. همچنین ممکن است در حین رابطه جنسی یا هنگام دفع ادرار دچار درد شوید.

    اگر کلامیدیا درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند ناباروری، درد مزمن لگنی ناشی از بیماری التهابی لگن و مشکلات دوران بارداری شود. کلامیدیا به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود. در صورت ابتلا به کلامیدیا به شما توصیه می شود که به پزشک زنان مراجعه کنید. او می توانند تماس با شرکای فعلی یا اخیر شما را سازماندهی کنند، که در صورت لزوم نیاز به آزمایش و درمان دارند.

    کلامیدیا

    تبخال ناحیه تناسلی

    تبخال تناسلی توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود که معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می شود. همه افراد مبتلا به تبخال تناسلی علائمی ندارند، اما می تواند باعث ایجاد تاول های دردناک در اطراف ناحیه تناسلی شما شود. همچنین ممکن است با سردرد و تب احساس ناخوشی کنید.

    پزشک می‌تواند به شما در مورد کارهایی که می‌توانید برای کمک به هر درد و تشویش ناشی از تاول‌ها برای بهبودی انجام دهید، توصیه کند. این شامل تمیز کردن ناحیه آسیب دیده با آب ساده یا نمک و استفاده از ژل نفتی یا ژل بی حس کننده ملایم است. همچنین ممکن است درمان با داروهای ضد ویروسی را برای کمک به پاک کردن تاول ها توصیه کند.

    اگرچه تاول‌ها بهبود می‌یابند، اما نمی‌توانید از شر خود ویروس خلاص شوید. هنگامی که آلوده شدید، در بدن شما باقی می‌ماند. در صورت فعال شدن مجدد ویروس، علائم شما ممکن است دوباره شعله ور شوند، اگرچه اگر دوباره به آنها مبتلا شوید معمولاً به بدی گذشته نیستند. موارد مختلفی ممکن است باعث تشدید بیماری شود، از جمله استرس، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل.

    از دیگر موارد رایج می توان به سوزاک، برفک و تریکومونیازیس اشاره کرد.

    درمان دارویی عفونت قارچی

    به منظور درمان این نوع عفونت از یکی از درمان‌های دارویی زیر استفاده می‌شود:

    • استفاده از کرم یا قرص واژینال کلوتریمازول
    • استفاده از کرم میکونازول واژینال
    • استفاده از قرص واژینال نیستاتین
    • استفاده از  کپسول فلوکونازول ۱۵۰ میلی‌گرمی

    افرادی که علاقه‌ای به استفاده از کرم ندارند بهتر است قرص‌های واژینال مصرف کنند.

    دقت کنید که داروهای کلوتریمازول و میکونازول از نظر درمانی تاثیر مشابهی دارند اما احتمال ایجاد حساسیت هم وجود دارد به خصوص در استفاده از  میکونازول. به همین دلیل پزشکان بیشتر مصرف کلوتریمازول را تجویز می‌کنند و تاثیر درمانی نیستاتین از کلوتریمازول و میکونازول کمتر است.

    در مواردی هم که عفونت واژنی قارچی بسیار شدید می‌شود و واژن دچار خارش و التهاب می‌شود ممکن است پزشکان از کورتون‌های موضعی برای درمان استفاده کنند مانند تریامسینولون یا فلوسینولون.

    درمان دارویی عفونت قارچی

    نکات تکمیلی در درمان عفونت قارچی

    • زمانی که زن دچار عفونت قارچی می‌شود نیاز نیست همسرش هم تحت درمان قرار گیرد.
    • استفاده از داروی فلوکونازول برای زنان باردار ممنوع است.

    درمان عفونت باکتریایی

    عفونت باکتریایی واژن با یکی از موارد زیر انجام می‌شود:

    • با استفاده از ژل یا قرص مترونیدازول
    • با استفاده از کرم واژینال کلیندامایسین
    • با استفاده از  کرم واژینال تریپل سولفا

    نکات تکمیلی در درمان عفونت واژنی باکتریایی

    در این نوع از عفونت واژنی،  نیازی به درمان همزمان همسر نیست.

    • تقریبا در 20 تا 40 درصد موارد احتمال بازگشت عفونت وجود دارد. برای جلوگیری از عود بیماری باید تا ۶ ماه هفته‌ای ۲ بار، یک اپلیکاتور ژل مترونیدازول مصرف شود.
    • مصرف پروبیوتیک‌هایی مانند لاکتوفم و لاکتوواژ برای یک هفته از ورود دوباره عفونت باکتریایی جلوگیری می‌کند.

    درمان عفونت واژن در دختران باکره

    در صورتی که باکره هستید و مشکل عفونت واژینال دارید. به منظور درمان شما تفاوت زیادی با بانوان بدون پرده بکارت ندارید ولی نکته ای که در اینجا اهمیت دارد این است که در صورتی که نزد پزشک متخصص زنان می روید  در زمان معاینه فیزیکی حتما از اینکه باکره هستید او را مطلع کنید تا واژن شما روی تخت و هنگام معاینه باز نشود. نکته دیگری که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که نمی توانید از کرم ها و یا شیاف واژینال به این منظور استفاده کنید. دلیل اش این است که این مواد دارویی باید در داخل واژن تخلیه گردد و برای خانم های باکره در صورت استفاده از این داروها باید پرده بکارت پاره گردد.  

    عفونت قارچی واژینال  یا همان عفونت زنانه قارچی، نوعی مشکل بسیار رایج و پراهمیت در بین بانوان است که نتایج و عوارض ابتلای به آن بسیار ناخوشایند است. عفونت قارچی واژن نوعی عارضه است که اگر علت آن تشخیص داده نشود و کاملا درمان نشود، موجب سرطان های مرتبط با ناحیه تناسلی زنان می گردد.   

    درمان عفونت قارچی واژن خانگی

    رعایت نکردن بهداشت و باکتری ها جزو اصلی ترین عاملان ابتلا به این نوع عفونت هستند. باکتری ای با نام لاکتوباسیلوس به کمک وجود نوعی قارچ در واژن موجب رشد بیشتر قارچ ها می شود. انواع دیگری از قارچ ها و باکتری ها هم جزو علل ابتلا به این بیماری قارچی زنانه هستند که با انجام آزمایشات لازم نوهشان مشخص می گردد. 
    علت بعدی ابتلا به این بیماری استفاده بیش از اندازه و بلندمدت از آنتی بیوتیک هاست. آنتی بیوتیک ها موجب از بین رفتن باکتری هایی که در دستگاه تناسلی هستند می شوند، از دیگر دلائل آن می توان به چاقی اشاره کرد. داشتن استرس هم از دیگر علل بوجود آمدن عفونت قارچی واژینال است و با بالا رفتن سطح آدرنالین قادر است روی هورمون های جنسی تاثیر گذاشته و موجب ایجاد تغییرات در سیکل قاعدگی می شود و همچنین ریسک ابتلا به این نوع از عفونت های قارچی زنانه را بالا می برد.

    استفاده از قرص های بارداری: این نوع قرص ها موجب به وجود آمدن یکسری تغییرات در محیط واژن می شود، به صورتی که سطح هورمون های استروژن را تا حد زیادی بالا می برد. این نوع تغییرات شرایط را برای گسترش و پخش قارچ ها مهیا می کند. بیشتر بخوانید: چسبندگی رحم

    درمان عفونت قارچی واژن خانگی

    لباس های زیر نامناسب: استفاده از لباس های زیر خیلی تنگ و از جنس پلاستیک و غیر نخی به علت بالا بردن دما، وجود رطوبت و حساسیت این محیط  در واقع محل مناسبی برای رشد این نوع قارچ ها مهیا می کند. علاوه بر این، لباس های نایلونی، شلوارهای چسب و تنگ جین، جوراب شلواری و مایو هم می توانند احتمال ابتلا به این نموع قارچ ها را در واژن بالا ببرند. حداقل در روز یکبار لباس های زیرتان را عوض کنید.          

    علت ایجاد عفونت قارچی واژن

    چاق شدن و داشتن استرس و اضطراب از جمله عوامل موثر در ابتلا به این نوع عفونت قارچی در واژن است.

    قارچ واژن هم علائم خاص خود را دارد که شامل موارد زیر است: 

    • ایجاد خارش
    • ایجاد ترشحات غیر عادی و با حجم بالا
    • ایجاد بوی بد واژن
    • احساس سوزش در واژن
    • داشتن احساس درد در بخش پایینی واژن
    • زیاد شدن ترشحات واژینال کــه اغلب تیره رنگ و غلیظ هستند.

    درمان عفونت های مکرر واژن

    در مورد درمان عفونت های مکرر واژن، قبل از هر چیزی باید به این توجه شود که نوع عفونت باید توسط دکتر زنان تشخیص داده شود و بعد از انجام معاینه و شنیدن شرح حال بیمار و بررسی کردن لایف استایل او از نظر تغذیه، بهداشت و روابط جنسی  و سابقه درمانی او از مصرف داروها نظر نهایی داده شود.  در برخی از موارد نیاز است از این ترشحات قارچی نمونه برداری شود و آزمایش نمونه گیری اسمیر و کشت انجام شود و به آزمایشگاه فرستاده شود تا با تشخیص دقیق نوع عفونت، شیوه دقیق تری برای درمان بکار گرفته شود.

    علاوه بر مصرف داروها، رعایت توصیه های بهداشتی غذایی، در چند سال گذشته از شیوه درمان با اوزون به منظور استریل کردن فوری محیط واژن و کاهش دادن سریع ترشحات بکار برده می شود. پلاسمای سرد یا همان DBD دو اوزون تراپی در اشخاصی که به عفونت مزمن یا راجعه مبتلا هستند در مدت یک تا دو جلسه و به صورت سرپایی در کلینیک انجام می گردد و بیمار بعد از انجام دادن آن به شکل واضح شاهد کم شدن حجم ترشحات و معالجه موثرتر خواهد بود. بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی

    درمان عفونت های مکرر واژن

    از سایر شیوه های درمانی عفونت مکرر واژن می توانیم به استفاده از لیزر واژینال اشاره کرد. این شیوه برای کسانی که مبتلا به عفونت مکرر یا مزمن هستند بسیار تاثیرگذار است. بعد از انجام لیزر واژینال یا اوزون تراپی و معالجات همگام دارویی، از تعداد مواردی که درصد عفونت بالایی دارند کمتر شده و به وضعیت مزمن خود نخواهد رسید. 

    نتیجه گیری

    با توجه به همه ی نکاتی که در بالا گفته شد، احتمالا تا به حال متوجه شده باشید که نقش پزشک در تشخیص و درمان عفونت قارچی واژن تا چه اندازه موثر است.

    شما می توانید با انتخاب بهترین متخصص زنان و زایمان و بهره مندی از خدمات آن ها بهترین نتیجه ی ممکن را دریافت کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای
    برچسب ها:
    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    2 دیدگاه ها
    1. مهسا

      سلام وقت بخیر
      من بعد از رفتن به دکتر و استفاده از دارو یه مدت خوب شدم ولی متاسفانه یه مقدار عفونت قارچی برگشته باید چکار کنم تا کاملا رفع شود
      ممنون از پاسخگویی

      پاسخ
      • دکتر سوسن میرزا محمدی

        اگر عفونت کاندیدایی تکرار میشه باید پلاسما تراپی کنید

        پاسخ
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با پزشک